fredag 1 oktober 2010

Det är den första dagen i oktober!

Jay. Hösten är nu officiellt här. Det är oktober med allt vad det innebär. Höstmarknad, födelsedag, bröllop och regn och rusk, isiga bilrutor på morgonen, gula, röda och bruna löv, soliga eftermiddagar med varmt kaffe tillsammans med en filt på en kall uteservering... Dessutom innebär det premiär för rattmuffen, en grå liten luddig trasa som får mig att minnas en tid då vi var 4 som hängde ihop. På den tiden när man visste bäst, var som mest vuxen och en fika på Kaktus var det som gjorde dagen värd att leva. Det är fantastiskt rakt igenom.

Idag har mysiga mamma varit här och hälsat på. Det är alltid en upplevelse att åka bil ihop med henne. Speciellt när jag och hon åker ihop, då händer det grejer. Eller problemet idag var snarare att det hände mycket lite.

Vi hade handlat och satte oss i bilen, grejade med varsitt, letade efter nycklar och kort och väskor och kvitton. Tillslut suckar mamma lätt (hon hade hittat allt), lägger händerna på ratten och jag hör hur hon trycker ner kopplingen (tro mig, den bilen hon kör får min racerbil att framstå som ny) och tittar bakåt men det händer ingenting! Efter ett par microsekunder utbrister mamma: -Jag måste ju starta bilen med!

När vi väl tagit oss från parkeringen, tvärnitar hon mitt inne i den stora rondellen och frågar förvirrat: -Vad gör jag nu, det är en buss framför mig!? Mitt svar var kort och gott: Köör!

Sen blev det till att baka äpplepaj, snälla Annsan hade skickat med supergoda äpplen från trädgården. Man tackar och bockar!

Mamma in action!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar